Met de stijgende inflatie verandert het gedrag van klanten in de e-commerce branche. Ontdek hoe winkeliers hun marketingstrategieën kunnen aanpassen aan veranderende klantbehoeften en succes kunnen boeken door gebruik te maken van prijsvergelijkingsplatforms zoals idealo.
De inflatie neemt wereldwijd toe en dat heeft geleid tot veranderingen in het gedrag van klanten, vooral in de e-commerce branche. Deze blogpost bespreekt de invloed van inflatie op het gedrag van klanten en waarom het gebruik van het idealo platform als performance marketing kanaal de meest veelbelovende strategie is voor webwinkeliers om succesvol te zijn.
Inzicht in het lipstickeffect en de invloed ervan op consumentengedrag in tijden van inflatie. idealo-platformvoorbeeld
Het Lipstick Effect, een term die werd bedacht tijdens de recessie in 2001, beschrijft het fenomeen van consumenten die zich overgeven aan kleine luxeartikelen in economisch moeilijke tijden. Ondanks de impact van moeilijke economische tijden op het gedrag van consumenten, is hun behoefte aan luxe om zich goed te voelen niet veranderd. De strategieën van klanten om aan hun behoeften te voldoen zijn echter veranderd, omdat ze zich meer richten op het vinden van goede deals en kleine luxeartikelen – zoals het kopen van lippenstift en parfums.
De behoefte in dit voorbeeld is om je goed te voelen. Het gedrag is weer de strategie om aan die behoefte te voldoen: bijvoorbeeld lippenstift en parfum kopen.
Onze conclusies voor het begrijpen van de e-commercemarkt zijn: Terwijl de behoeften hetzelfde blijven, zal het gedrag – ook wel bekend als strategieën om aan die behoeften te voldoen – veranderen in tijden van crisis.
Voorbeelden voor deze gedragsverandering waren vooral te zien in het winkelgedrag op idealo.de. We zagen niet alleen een verschuiving naar meer prijsvergelijking, maar ook naar kleinere tickets. Meer hierover in het volgende hoofdstuk.
Samengevat: Understanding the Lipstick Effect belicht het verschil tussen behoeften en gedrag van klanten en benadrukt de noodzaak voor winkeliers om zich aan te passen aan veranderend klantgedrag. Om concurrerend en succesvol te blijven.
E-commerce in 2023: Het is…een reis. Maar het idealo platform maakt het gemakkelijk
Laten we onze aandacht verleggen van lippenstift naar de media-aandacht voor e-commerce in de afgelopen maanden.
In een notendop: De stijging van de inflatie heeft een grote invloed gehad op het consumentengedrag in de e-commerce branche. In alle categorieën neemt de vraag naar lager geprijsde producten toe. Door de hoge kostengevoeligheid als gevolg van inflatie zijn consumenten eerder geneigd om het goedkoopste aanbod te kiezen boven andere factoren.
De gegevens van idealos ondersteunen dit. Het laat een scherpe stijging zien in alle bezoekersgerelateerde statistieken, wat de verschuiving naar prijsvergelijking benadrukt. Laten we eens kijken naar onze functie Prijswaarschuwingen om meer inzicht te krijgen in de strategieën van Costumer.
Voor degenen die het niet weten:
Elke gebruiker van het idealo platform kan een Prijsalarm activeren voor elk product dat hij of zij leuk vindt, maar dat op dat moment te duur is. De klant stelt dan de gewenste prijs in en ontvangt een melding zodra de gewenste prijs wordt bereikt of zelfs wordt onderboden.
Vanuit het oogpunt van de handelaar is dat te zien:
1. Aankoopintentie en -belang
2. Een richtprijs voor een bepaald product.
Het aantal set price alerts laat de verschuiving zien in het gedrag van klanten naar meer vooraf geplande aankopen. Een stijging van 46% in ingestelde prijswaarschuwingen op Black Friday 2022 laat zien dat klanten bereid zijn om zichzelf te beperken en te wachten tot producten hun gewenste prijs bereiken. Tegelijkertijd bleven de kortingen ongeveer even ver achter bij de verwachtingen als in 2021. Dit geeft aan dat winkeliers datagedreven moeten zijn en hun marketingstrategieën moeten aanpassen om concurrerend te blijven.
Laten we eens samenvatten wat we tot nu toe hebben gezien: Het Lipstick Effect benadrukt het belang van het begrijpen van klantgedrag in moeilijke economische tijden, en winkeliers moeten zich aanpassen aan deze veranderingen door datagestuurd te zijn en slimme marketingstrategieën te gebruiken. De stijgende inflatie heeft geleid tot een verschuiving in het consumentengedrag naar meer vooraf geplande inkopen en kostengevoeligheid. In alle categorieën neemt de vraag naar voordelige producten toe.
Je klanten: Er is veel veranderd – maar allemaal?
Als je het gevoel had dat alles wat je tot nu toe hebt gelezen slecht nieuws was, dan is dit volgende stukje informatie iets voor jou. Afgezien van de kostengevoeligheid en ondanks de invloed van inflatie op het gedrag van klanten, zijn de behoeften van klanten grotendeels hetzelfde gebleven.
Gegevens van het idealo platform laten minimale verandering aan de vraagzijde zien, met weinig beweging in de topcategorieën. En klanten blijven kopen wat ze altijd al kochten.
Maar laten we dit gedrag eens nader bekijken met behulp van een van onze hierboven genoemde tools. Onze Prijs Alerts geven inzicht in de specifieke producten waar shoppers naar op zoek zijn en laten zien dat de behoeften van shoppers consistent zijn, ondanks de invloed van inflatie op het gedrag.
Wat we zien is dat het winkelend publiek minder wil uitgeven dan de markt toelaat en daardoor kostengevoeliger en gerichter gaat winkelen. De kortingen zijn echter net zo ver achtergebleven bij de verwachtingen als in 2021. Dit duidt zowel op een sterke bereidheid om aankopen te doen als op het feit dat de inflatie al in de portemonnee van je toekomstige klanten is verdisconteerd.
De gegevens suggereren dat ondanks de invloed van inflatie op het gedrag van klanten, de behoeften van klanten consistent zijn gebleven, met minimale veranderingen aan de vraagzijde. De prijzen op de markt zijn niet veel hoger dan de richtprijzen van klanten. Je zou kunnen zeggen dat dit altijd al zo is geweest. Maar vergeet niet dat de relatie van je klanten met hun geld is veranderd. Ze zijn veel kostengevoeliger dan 3 jaar geleden. Als ze hun richtprijs met €10 missen, betekent dat nu iets heel anders dan in 2021.
Als winkelier kun je profiteren van dit inzicht in klantgedrag door datagestuurd te zijn in je prijsstelling, nieuwe kanalen te verkennen en slimme marketingstrategieën te gebruiken om klanten effectief te bereiken.
Veelgevraagd: Slimme marketingstrategieën voor winkeliers
Om concurrerend te blijven in een markt waar kortingen cruciaal zijn, moeten retailers slimme marketingstrategieën toepassen die inspelen op de veranderende behoeften en gedragingen van klanten. Datagestuurd zijn is essentieel om ervoor te zorgen dat assortimenten en prijzen slim en concurrerend blijven. Zorg ervoor dat je alle gegevens gebruikt die je hebt.
Het verkennen van nieuwe kanalen is ook van cruciaal belang omdat klanten nieuwe manieren zoeken om aan hun behoeften en eisen te voldoen. Slimme marketing en communicatie kunnen een verschil maken, want klanten waarderen het als ze weten dat retailers in hun richting bewegen. Investeren in marketing is essentieel om ervoor te zorgen dat winkeliers hun klanten effectief kunnen bereiken. Door klanten te vertellen dat verkopers in hun richting bewegen, zullen klanten hun marketinginspanningen eerder waarderen en er positief op reageren.
Conclusie: Prijsvergelijkingsplatforms zoals idealo zijn een goede gok
Concluderend moeten winkeliers die concurrerend en succesvol willen blijven in het licht van inflatie en kostengevoeligheid hun marketingstrategieën aanpassen aan het veranderende gedrag van klanten. Door datagestuurd te zijn, nieuwe kanalen te verkennen en idealo marketplace te gebruiken als performance marketingkanaal, kunnen winkeliers hun doelgroep effectief en efficiënt bereiken. Idealo’s USP’s, waaronder het leveren van high performance traffic naar winkels, zijn een van de grootste performance marketing kanalen in Europa. En het feit dat prijs de belangrijkste factor is bij het nemen van beslissingen door klanten, maken het de beste keuze voor winkeliers.
Met andere woorden: Voor jouw klanten is idealo een van de beste prijsvergelijkingsplatforms ter wereld. Voor jou als webwinkelier is het idealo platform een van de grootste performance marketing kanalen in Europa.
Onze gebruikers kunnen op idealo tot 500 miljoen aanbiedingen vergelijken, beoordelingen en meningen van gebruikers lezen. Als ze hebben besloten om te kopen, gebruik dan de “Ga naar Shop” knop om naar je winkel te gaan en de aankoop af te ronden.
Als webwinkelier kun je profiteren van meer dan alleen bereik. Door de prijsvergelijking is de kwaliteit van ons verkeer aanzienlijk hoger dan bij andere performance marketing kanalen. Gebruikers die via dit kanaal op je site komen, bevinden zich aan het einde van de trechter. Daarnaast worden je aanbiedingen gerangschikt op prijs. Hoe goedkoper, hoe hoger. Wat je marketingbudget ook is.
Wat dit voor jou betekent, is dat je altijd hooggekwalificeerd verkeer krijgt dat je veel waar voor je geld geeft. Op prestaties gebaseerde facturering en een snel en eenvoudig inwerkproces maken verkopen bij idealo nog aantrekkelijker en winstgevender voor je.
Met andere woorden: Winkeliers die investeren in slimme marketingstrategieën, zich aanpassen aan veranderend klantgedrag en het idealo-platform gebruiken als performance marketingkanaal, zullen zich positioneren voor succes.
Heb je nog geen Koongo-account?
Continue reading →