Menu

Blog

Hoe verkopen op Rakuten

Rakuten, een Japans bedrijf voor elektronische handel en online detailhandel gevestigd in Tokio, werd in 1997 opgericht door Hiroshi Mikitani. Rakuten, wat ‘optimisme’ betekent in het Japans, is een bedrijf met een technologisch DNA en heeft als doel de wereld te veroveren door mensen en merken de kracht te geven door middel van innovatie en technologie. Het is belangrijk om op Rakuten te verkopen omdat het een bedrijf is dat zijn gebruikers een zeer prettige ervaring wil bieden. Rakuten vindt dat online winkelen ook entertainment en plezier voor de consument moet zijn.

Het heeft wereldwijd bijna 1,3 miljard gebruikers die verspreid zijn over meer dan 70 sectoren, zoals e-commerce, digitale content, communicatie en fintech. De berichtenapp Viber, e-bookdistributeur Kobo en ook mobiele provider Rakuten Mobile maken deel uit van hun communicatiegroep. Rakuten wil in contact komen met mensen en is daarom actief in sponsoring om over de hele wereld erkend te worden. De samenwerking met FC Barcelona is erg beroemd en draagt bij aan het bereiken van dat doel. Het bedrijf Rakuten is de grootste marktplaats in Japan, met bijna 20000 werknemers en 44000 verkopers wereldwijd, en is ook actief in meer dan 30 landen en regio’s.

Wat zijn de voordelen van verkopen op Rakuten?

Als je een platform nodig hebt dat je bedrijf een zeer snelle groei kan bieden, dan moet je met Rakuten werken. Rakuten is de eerste keuze geworden van veel merken omdat het verschillende voordelen kan bieden om snel te groeien:

  • Netwerk: Rakuten werkt samen met een groot aantal e-commercemerken, marketingbureaus, loyaliteitsbonusprogramma’s, logistiek en nog veel meer, waardoor het voor een webwinkelier een succesvolle omgeving is om deel van uit te maken.
  • Aanpassing: Je hebt de mogelijkheid om je winkelpui aan te passen aan je website.
  • Bereiken: Rakuten vergroot het bereik waardoor je meer verkoopt

Dingen die je nodig hebt voordat je met het inschrijvingsproces begint

Je moet je bedrijf registreren in Japan of de VS als je op die Rakuten-markten wilt verkopen.

Dingen die je nodig hebt om op Rakuten te verkopen

  • Je bedrijfsnaam
  • Een productie-ID
  • Je website moet voldoen aan de GDPR-regels
  • Tijd. De goedkeuring duurt ongeveer een week.
  • Je producten moeten streepjescodes hebben (je kunt UPC, EAN, JAN, ISBN gebruiken)
  • productfeeds om je goederen via FTP te uploaden naar Rakuten

Wat kan ik verkopen op Rakuten?

Met Rakuten kun je een breed scala aan artikelen verkopen op het platform. Je kunt er van alles verkopen, van huisdier-, huis- en autoaccessoires tot elektronica, schoonheidsproducten, kleding en ook kantoorartikelen.

Verschillen tussen Rakuten en Amazon

Vind je overeenkomsten tussen Rakuten en Amazon? Ja, die zijn er. Hoewel er ook enkele verschillen zijn.

Terwijl Amazon de klantenservice, voorraad en het verkoopplatform voor de klant verzorgt, doet Rakuten dat niet. De winkeliers moeten werken aan de inventaris en klantenservice, in plaats daarvan biedt Rakuten een winkelplatform en ondersteuning voor betaalgateways.

Andere nuttige informatie over Rakuten

  • Rakuten biedt ook een cashback (meestal 5%) om de klanten aan zich te binden.
  • Rakuten heeft een spaarpuntensysteem dat het ‘Super Points Reward Programme‘ heet.
  • Vanwege de GDPR-normen die sinds 2018 van kracht zijn, is Rakuten niet beschikbaar voor klanten die in de Europese Economische Ruimte (inclusief het Verenigd Koninkrijk) wonen.

Kosten op Rakuten

Als je op Rakuten wilt verkopen, moet je hiervoor betalen. Er zijn drie verschillende soorten kosten voor een verkoper op Rakuten:

  • Individuele noteringskosten vanaf €0,15 voor elk item
  • Maandelijkse accountkosten vanaf €39 per maand
  • Categoriegebonden vergoeding. Afhankelijk van het soort artikel dat je verkoopt, heb je een commissie tussen de 6% en 12%.

Daarom is het heel belangrijk om goed te lezen wat je mogelijk moet betalen voordat je een samenwerking aangaat met de gigant Rakuten.

Waarom is verkopen op Rakuten met Koongo voordelig?

Koongo werkt samen met 3 takken van de Rakuten groep: Rakuten, Rakuten Marketing en Rakuten France. Daarom kan Koongo je helpen als je je producten verkoopt op de Rakuten marktplaatsen.

Koongo verbindt je winkel met de Rakuten marktplaats via een eenvoudige CSV of TXT product feed. Op deze manier kun je je producten vanuit je winkel uploaden naar je Rakuten catalogus en de voorraadinformatie regelmatig bijwerken. Je loopt dus niet het risico dat je geen voorraad meer hebt op de marktplaats en de informatie wordt altijd bijgewerkt met een onverslaanbare updatefrequentie.

Geavanceerde functies van Koongo

  • Geavanceerde filterfuncties: Je kunt bijna alles filteren om alleen te exporteren wat nodig is. Van productattributen tot specifieke trefwoorden. Met Koongo kunnen al je attribuutgegevens worden gebruikt voor geavanceerde filterdoeleinden
  • Functies voor het in kaart brengen van categorieën: Je kunt je bestaande categorieën koppelen aan de categorieën die door de Rakuten marktplaats worden geleverd.
  • Transformatiefuncties: Je kunt al je catalogusattribuutgegevens en -gegevens bewerken en transformeren dankzij de ingebouwde transformatietools van Koongo; de tool voor het omrekenen van valuta en wisselkoersen, de uitgebreide voorwaardelijke tools, de geavanceerde attribuuteditie en het gebruik van reguliere expressies om automatisch een productprijsverhoging of attribuuteditie uit te voeren, zullen de kwaliteit van je datafeed zeker verbeteren.
  • De API verbinding houdt al je catalogusgegevens up-to-date en de productprijzen worden aangepast. Het beheert ook automatisch en moeiteloos de bestellingen vanuit je Store of Koongo platformen.

Zoals je misschien weet, biedt Koongo volledige ondersteuning voor meer dan 500 marktplaatsen en verkoopkanalen wereldwijd, waaronder Rakuten. Je zult er geen spijt van krijgen dat je Koongo een kans hebt gegeven. Het ondersteunt elk bestaand platform, van Shopify, Magento, Prestashop, CCV Shop, Woocommerce, BigCommerce, Lightspeed en meer tot elk platform op maat van derden. Je hoeft je alleen maar aan te melden om te zien hoe Koongo je verkoop kan stimuleren. Er is geen risico aan verbonden als je met Koongo werkt, want er is een gratis proefperiode van 30 dagen beschikbaar.

Voor meer informatie kun je de Rakuten integratiehandleiding raadplegen of contact met ons opnemen via support@koongo.com. We helpen je graag met je Rakuten integratie.

Continue reading →

Begin vandaag nog met verkopen met Koongo

of contact met ons opnemen voor meer informatie