2020 zal de geschiedenis ingaan als een moeilijk jaar voor alle mensen over de hele wereld vanwege de pandemie. Hoewel Covid zowel het persoonlijke leven als het bedrijfsleven heeft beïnvloed, heeft het belangrijke ontwikkelingen gebracht met betrekking tot de manier van zakendoen en de toekomst van e-commerce. Kunnen we 2020 beschouwen als een mijlpaaljaar voor bedrijven?
Welnu, winkels werden in veel landen gedwongen hun panden te sluiten vanwege de lockdown die was ingesteld om de bevolking te beschermen. Handelaren begrepen dat de online omgeving de manier kon zijn om te overleven. Er werden veel e-commerce winkels opgericht en de bestaande winkels werden verder ontwikkeld om aan de eisen van de consument te voldoen. De toename van online handel werd gedwongen door onverwachte omstandigheden, maar het zou vroeg of laat gebeuren, Covid versnelde het proces alleen maar.
Waarom 2020 een mijlpaal voor de toekomst is
Ecommerce groei in het afgelopen jaar
Omdat mensen niet in de winkelstraten konden kopen, namen de online aankopen het afgelopen jaar toe. De omzet uit e-commerce bereikte 4,25 biljoen in 2020, bijna 1 biljoen meer op jaarbasis. Dit verschil is te wijten aan het feit dat de kopers niet alleen de gebruikelijke jongeren waren, maar de hele gemeenschap. Iedereen is betrokken bij deze nieuwe gewoonte om online boodschappen te doen, want zelfs het aantal boodschappen dat online wordt gekocht is om voor de hand liggende redenen toegenomen.
Sociale media en beïnvloeders
Bovendien maken veel mensen gebruik van sociale media.
Dus als je je merk op een sociaal platform zet, kunnen kopers gemakkelijk je organische en geadverteerde content vinden.
Influencers hielpen nieuwe bedrijven die op zoek waren naar bekendheid, zodat het publiek hen kon ontdekken op Social Media platforms.
En ze beïnvloedden het publiek duidelijk bij de keuze van producten.
Vooral sociale mediaplatforms zoals Facebook, Instagram en Pinterest hielpen kopers om de producten te vinden die ze nodig hadden tijdens het moeilijke moment.
Machine leren en automatisering
Machine learning en andere automatiseringssystemen hebben nieuwe verkopers geholpen om effectiever kopers te vinden in de digitale omgeving. Hoe meer informatie de machine learning kan krijgen, hoe beter de prestaties zullen zijn met minder werk voor de verkopers. De reden om te automatiseren is om de mensen minder werk te geven.
De kracht van mobiel
Mobiele apparaten hebben een zeer belangrijke rol gespeeld. Wereldwijd hebben ongeveer 3 biljoen mensen een mobiele telefoon en tegenwoordig komt het meeste verkeer van een mobiel apparaat. Daarom is het belangrijk om de website mobiel responsief te maken om de gebruikerservaring te verbeteren en de klanten hun aankopen te laten afronden. Het maken van een succesvolle website voor zowel desktop als mobiel is niet eenvoudig, maar het is belangrijk om er wat moeite in te steken omdat het zal helpen om de conversie en de verkoop te verbeteren.
Mobiele apps hebben geholpen om de mobiele ervaring van gebruikers te verbeteren omdat ze meestal gebruiksvriendelijker en intuïtiever zijn in het verkooptraject. Ze zijn al geoptimaliseerd voor Android en iOS en de verkopers hoeven alleen hun producten of merk toe te voegen zodat de kopers ze kunnen vinden.
Kosten advertenties
Handelaars die nieuw waren in de digitale omgeving begonnen hun bedrijf online te promoten omdat ze kopers nodig hadden die hen konden vinden als ze hun goederen wilden verkopen. Dus begonnen nieuwe online verkopers online te bieden om hun producten te adverteren. Daarom nam de concurrentie in veel sectoren toe, waardoor de kosten voor advertenties stegen.
Klantervaring en tijd
De klantervaring was een van de belangrijkste punten voor zowel kopers als verkopers die nieuw waren in de digitale wereld. Verkopers moesten een vriendelijke en betrouwbare online ervaring bieden. Terwijl kopers hun weg moesten vinden in een andere omgeving om producten te kopen.
Handelaren moesten de fulfillment procedures gedeeltelijk heroverwegen. Gewoonlijk stuurden de merken de producten naar hun winkels en van daaruit ontvingen de klanten de producten direct. Plotseling begonnen ze ook bestellingen via internet te ontvangen en moesten ze die bij de klanten afleveren. Afgezien van enkele marktplaatsen zoals Amazon, die al een gevestigd fulfillment systeem hadden, moesten veel merken helemaal opnieuw worden opgezet om aan hun behoeften te voldoen en aan de nog grotere vraag van klanten.
De websites moesten goed worden geoptimaliseerd om de gebruikers te laten genieten van de nieuwe ervaring. Een goed geoptimaliseerde webwinkel helpt om de conversie en de verkoop te verhogen.
Toekomst van e-commerce: Online detailhandel
De beste manier om een geweldige online ervaring te bieden is om kopers de controle te geven met innovatieve digitale oplossingen.
Snel en gemakkelijk kopen
De ervaring bij het afrekenen is een van de belangrijkste en kritische factoren online voor een online koper.
Het moet zo soepel mogelijk gaan omdat je het vertrouwen van je klanten wilt winnen.
Daarom moet je onnodige stappen vermijden die je klanten voor de betaling van gedachten kunnen doen veranderen.
Je kunt ook flexibele oplossingen hebben zoals Nu kopen en Later betalen om hun vertrouwen te winnen.
Als je terugkerende klanten de mogelijkheid geeft om betaalgegevens en verzendinformatie op te slaan, zullen ze daar erg blij mee zijn.
Ook het toevoegen van goedkope cross-selling producten bij het afrekenen met de 1-click optie zal hun traditionele ervaring nabootsen en je kunt je verkoop stimuleren.
Promoties en verzendopties
Geautomatiseerde kortingen zijn erg belangrijk omdat ze de klantervaring verbeteren. Ook voorkomen ze mogelijke klachten over codes die misschien niet werken of fouten van kopers.
Het is belangrijk om verschillende verzendopties aan te bieden, zoals click and collect, gratis bezorging, VIP-programma’s voor trouwe klanten. Op deze manier zullen mensen geneigd zijn om vaker online te kopen omdat ze dan niet hoeven te sjouwen.
Toekomst van e-commerce: Verzending en logistiek
Hoger aantal geretourneerde producten
Door covid moesten veel winkeliers hun retourbeleid aanpassen en flexibeler maken voor hun klanten. Vooral bij kleding kochten klanten meerdere versies van een product en stuurden vervolgens de overbodige versies terug.
Stijging van verzendkosten
Omdat mensen niet rechtstreeks in de winkels konden kopen, nam het aantal online bestellingen toe. Daarom moesten de koeriers meer werken en nieuw gereedschap kopen om aan de vraag van hun klanten te voldoen. Deze toename van het aantal bestellingen leidde tot hogere verzendkosten.
Toekomst van e-commerce: Concurrentievoordeel in Fulfillment
Winkels begonnen met het aanbieden van de click & collect service en ook met het ophalen op de stoep, wat de klanten erg op prijs stelden.
Ongebruikte winkelruimtes werden fulfilmentruimtes die ook als click & collect gebruikt kunnen worden.
Deze locaties konden dus ook worden gebruikt als verzendpunten voor winkels of online aankopen.
Het hebben van meerdere fulfilmentgebieden was een goede oplossing voor de merken.
Ze konden lokale leveringen aanbieden die duidelijk sneller waren dan de traditionele verzending.
Op deze manier voldoen ze aan de eisen en het geluk van de consument.
Merkverpakkingen verbeterden de klantervaring. Mensen gingen vroeger naar winkels en konden de producten die ze kochten dus persoonlijk zien. Het was een gloednieuwe ervaring om de producten die ze alleen online zagen, uit te pakken zodra ze thuis werden afgeleverd. Het is een strategische tactiek geworden om terugkerende klanten te krijgen. Slimme winkeliers profiteren ook van die ervaring en voegen zelfs promoties voor toekomstige aankopen toe in de doos.
Voorraadbeheer automatiseren
Het gebruik van geavanceerd voorraadbeheer is een van de belangrijkste factoren voor een goed functionerend fulfilmentnetwerk. Je moet er zeker van zijn dat je voorraadniveaus in je hele netwerk precies kloppen, vooral als je vanuit verschillende marktplaatsen en locaties verkoopt. Geautomatiseerde regels zullen helpen om tijd te besparen, fouten te beperken, de fulfillments soepel te laten verlopen en de kosten te verlagen.
Toekomst van e-commerce: Merkontwikkeling
Marktplaatsen zijn geweldige plekken voor zowel verkopers als kopers.
Verkopers hebben altijd de mogelijkheid gehad om bekendheid te krijgen.
In het afgelopen jaar, toen consumenten worstelden met geld, zochten ze oplossingen bij nieuwe merken.
Op deze manier kregen pas opgerichte bedrijven de kans op onverwachte inkomsten omdat ze de concurrentie van grote merken konden verslaan.
Veel kopers zoeken op marktplaatsen zoals eBay en Amazon.
Ze zijn niet op zoek naar het merk.
Bij 70% van de zoekopdrachten op Amazon komt de merknaam niet voor.
Ze besparen liever geld en krijgen meer oplossingen op maat.
Ook bezochten mensen kleine online bedrijven die visies hebben die overeenkomen met hun overtuigingen.
Hun winkelgewoonten omvatten producten die aansluiten bij hun belangrijkste waarden zoals duurzaamheid en recycling.
Ze zoeken naar een menselijke connectie die ze niet zouden vinden op marktplaatsen.
Daarom is het een belangrijke strategie om je te richten op oplossingen zoals mobiele apps, loyaliteitsprogramma’s, live chat, sms en e-mailmarketing om zo dicht mogelijk bij je publiek te staan en persoonlijke service en ervaring te bieden.
Automatisering van voorraadbeheer zal ook helpen om de voorraadhoeveelheid in realtime bij te werken en de vraag van de consument te voorspellen.
Klantbehoud voor de toekomst van e-commerce
Het behouden van klanten was moeilijk tijdens de pandemie. Veel consumenten verloren wereldwijd hun baan en hadden niet veel geld te besteden. Veel nieuwe bedrijven verschenen online en zij verhoogden de concurrentie met bestaande online winkels. Dus begonnen de bestaande consumenten hun geld op nieuwe plaatsen uit te geven.
Nieuwe kanalen
Merken zoeken altijd naar nieuwe oplossingen om hun producten te verkopen en concurrerend en aanwezig te zijn op de markt.
Voice shopping en video shopping worden nieuwe kanalen waar de winkeliers bij willen zijn.
Toekomst van e-commerce: Spraakgestuurd winkelen
Wat is voice shopping?
Het is wat de naam zegt te zijn.
Je gebruikt je stem om aankopen te doen via een compatibel slim apparaat (dat kan een telefoon, tablet of zelfs een slimme speaker met internetverbinding zijn).
Voice shopping is een snel systeem om onderzoek te doen omdat het spraakkanaal bijna 4x sneller is dan typen.
Het is ook een belangrijk onderdeel van het huisbesturingssysteem en de relatie met de technologie wordt menselijker.
Nu al heeft meer dan 30% van de internetgebruikers in de VS ervaring met een spraakassistent.
Ze zoeken graag naar productinformatie of kopen zelfs producten.
Volgens de voorspellingen zullen tegen het jaar 2023 8 miljard apparaten stemassistenten hebben.
Lokale bedrijven (zoals supermarkten, medische winkels, restaurants, kuuroorden, klinieken) zijn de eerste begunstigden van onderzoeken naar voice shopping.
De toekomst van e-commerce: Video winkelen
Video shopping maakt ook grote stappen in de pool van commercie.
Het begon met Tiktok, maar Instagram, Facebook, Twitch en Amazon Live zien grote kansen in dit kanaal.
Videowinkelfunctionaliteiten vergroten de kans dat shoppers gemakkelijk een aankoop kunnen afronden.
Videowinkelen levert een directe ervaring van browsen tot kopen.
Video’s zijn gemakkelijk te maken en geven veel informatie die snel kan worden herkend en gemakkelijk kan worden onthouden.
Het heeft ook een zeer hoge Click Through Rate (CTR) dus het verhoogt de kans op een aankoop.
Wat te doen voor de toekomst van e-commerce
De digitale wereld verandert snel, dus het is belangrijk om op de hoogte te zijn van mogelijke ontwikkelingen die je kunnen helpen om je prestaties te verbeteren en je bedrijfsprocessen eenvoudiger te maken.
Het is noodzakelijk om het bedrijf op te schalen naar een multi-channel strategie om de kans te vergroten daar te zijn waar je klanten zijn en je goederen te verkopen.
Koongo kan je helpen om de voorraden van je producten te coördineren over de verschillende kanalen die je gebruikt.
Probeer Koongo om via meerdere kanalen te verkopen
Koongo is heel eenvoudig te gebruiken en kan je helpen als je via verschillende kanalen wilt verkopen.
En je hebt keuze genoeg, want we werken met meer dan 500 kanalen.
Koongo biedt kanaalverbindingen met marktplaatsen zoals Amazon Google Ads -. Bol.com Kelkoo – Marktplaats. Marktplaats – idealo – Beslist Beslist – eBay eBay – Marktplaats Wens – Cdiscount – Google Shopping – Webgains – Manomano – Rakuten – Spartoo en nog veel meer.
Koongo importeert je marktplaatsbestellingen in je winkel en synchroniseert de voorraadniveaus van je voorraad automatisch.
De automatische bestelsynchronisatie is beschikbaar voor veel van Koongo’s ondersteunde e-commerce platforms zoals Bigcommerce, Lightspeed, Shopify, CCV Shop, Magento, Magento 2 of Woocommerce en andere zullen binnenkort volgen.
Koongo is heel betaalbaar, want de startprijs is slechts € 19 per maand.
Je kunt je abonnement op elk gewenst moment aanpassen aan de behoeften van je bedrijf.
Koongo ondersteunt ook het automatische orderbeheer voor Amazon, Bol.com, Bestlist, eBay, idealo, Wish en Miinto online marktplaatsen.
Bovendien kun je de kosten van je producten verhogen en verlagen met eenvoudige formules uit de Koongo app.
Koongo centraliseert je productgegevens en distribueert ze automatisch naar alle aangesloten online marktplaatsen en prijsvergelijkingswebsites.
Daarom zijn je productgegevens altijd up-to-date op alle marketingkanalen die je via Koongo aansluit.
Bovendien is er geen risico aan verbonden omdat er een gratis proefperiode van 30 dagen beschikbaar is en je de tijd hebt om je profiel in te stellen en Koongo te testen voordat de betaalperiode ingaat.
Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen via support@koongo.com. We helpen je graag met je integraties.
Continue reading →