Pinterest, gelanceerd in 2010, is een gratis website en waarschijnlijk het meest productgerichte social media platform. Je moet dus verkopen op Pinterest! Het is gebaseerd op het delen en opslaan van afbeeldingen. Pinterest helpt je om informatie op internet op te slaan en te ontdekken met behulp van afbeeldingen (maar ook geanimeerde GIF’s en video’s) in de vorm van prikborden. Meer specifiek is het een bron van ideeën en inspiratie met betrekking tot, maar niet beperkt tot, recepten, huis, design en stijl.
Pinterest heeft meer dan 450 miljoen gebruikers (meer dan Snapchat en bijna net zoveel als Tik Tok), 60% daarvan is vrouw en de grootste groep is 30-49 jaar oud. Hoewel het platform recentelijk een piek heeft gezien in het gebruik onder mensen jonger dan 25 jaar. Je moet rekening houden met deze gegevens als je wilt verkopen op Pinterest en/of je moet richten op een specifiek publiek. Het is een onderschat netwerk, maar er zijn enorme advertentiemogelijkheden vanwege het doel van het publiek om het platform te gebruiken en de leeftijdsgroep.
Wat zijn de Pins op Pinterest?
Hoe werkt Pinterest? En wat zijn de Pins op Pinterest? De Pins zijn gewoon bladwijzers die mensen kunnen gebruiken om de ideeën en inspiraties die ze op Pinterest hebben gevonden op te slaan.
Mensen kunnen naar Pins zoeken, op een Pin klikken voor meer informatie en de Pins die ze leuk vinden opslaan.
Als je een bedrijf hebt, kun je Pins maken om je producten en ideeën onder de aandacht te brengen. En je kunt ze ook strategisch teruglinken naar je website om verkoop te krijgen.
Wat zijn de voordelen van verkopen op Pinterest?
- 89% van de gebruikers doet op Pinterest aankoopinspiratie op en meer dan 25% van de tijd die op Pinterest wordt doorgebracht, wordt besteed aan winkelen.
- 98% van de gebruikers heeft daarom wel eens iets geprobeerd dat ze eerder op Pinterest hadden gezien en 50% van de gebruikers bevindt zich buiten de VS.
- Pinterest is een bron van inspiratie en staat bekend als een plek van positiviteit. Als je mooie en overtuigende pins maakt, is het conversiepotentieel enorm.
- Als het je doel is om verkeer en conversies naar je website te leiden, dan is Pinterest een goede mogelijkheid om te adverteren, omdat gebruikers op Pinterest 3 keer meer geneigd zijn om naar de website van een merk te klikken dan op andere sociale mediaplatforms.
- Pinterest advertenties zijn 2,3 keer goedkoper per conversie dan andere advertenties in sociale media
- Het aantal gebruikers dat winkelt op Pinterest groeide in de eerste helft van 2020 met 50%, dus bedrijven kunnen een groot publiek vinden dat op Pinterest producten koopt.
Dingen die je nodig hebt voordat je met het inschrijvingsproces begint
- Bepaal je doelgroep om er zeker van te zijn dat Pinterest iets voor jouw bedrijf is
- Controleer de concurrentie zodat je weet hoe je de borden moet vullen
- Bereid zijn om foto’s van hoge kwaliteit te gebruiken en UGC gebruiksklaar te hebben
- Denk Mobiel! Pinterest wordt veel meer gebruikt op mobiele telefoons
- Plan je contentstrategie
Dingen waar je rekening mee moet houden als je op Pinterest verkoopt
Omdat de meeste gebruikers van Pinterest vrouwelijk zijn, moet je producten verkopen die vrouwen (in plaats van mannen) geneigd zijn te kopen.
Mensen kopen graag op Pinterest, dus vergeet de volgende verkoopstrategieën niet:
- Verbluffend creatief, omdat Pinterest erg visueel is, moet je fotografie van hoge kwaliteit gebruiken.
- SEO, omdat Pinterest een visueel netwerk is dat mensen gebruiken om inspiratie op te doen, moet je je inhoud zorgvuldig optimaliseren om er het meeste uit te halen.
- Rich Pins, Gebruik de Rich Pins omdat ze een soort organische pin zijn die automatisch de informatie van je website synchroniseert en verrijkt naar je Pins.
- Pins promoten: je kunt gepromote pins gebruiken om de verkoop rechtstreeks van de pin naar je website te pushen.
- Catalogus, je kunt je pins organiseren op catalogus met behulp van een gegevensbron en het is een fantastische manier om je producten te promoten.
- Tags, je kunt meerdere producten in één enkele pin taggen met Shop the Look-pins om cross-selling te doen en de conversies te verhogen.
- UGC, Als een influencer jouw producten gebruikt, hergebruik dan hun inhoud omdat die beter werkt en je publiek hoogstwaarschijnlijk jouw goederen zal kopen.
- Wedstrijden zijn een spannende manier om tonnen repins, likes en shares te genereren om de bekendheid van je merk en de conversiekansen te vergroten.
- Cross-promotie helpt om de bekendheid en conversie van je website te verhogen.
- Coupons, mensen houden van woorden als gratis, kortingen, aanbiedingen. Bied ze promotie aan.
Wat kan ik verkopen op Pinterest?
Omdat de meeste gebruikers van Pinterest vrouwen zijn en het een geweldige plek is om inspiratie op te doen over recepten, huis, design en stijl, moeten je producten verband houden met de bovenstaande gebieden en de interesses van dat publiek.
Hoe kan ik verkopen op Pinterest?
Omdat de gebruikers van Pinterest de koopintentie hebben wanneer ze het inspiratieplatform bezoeken, kun je gemakkelijk je kansen op conversie vergroten door het speciale platform te gebruiken dat Pinterest heeft gecreëerd.
Pinterest Shopping Ads is in 2018 gelanceerd en het is een eigen platform om een catalogus voor Shopping Ads te maken. Pinterest is een ander platform dan de andere, dus het maakt geen gebruik van trefwoorden, interesses, enz. zoals de meeste andere netwerken. In plaats daarvan geeft Pinterest de voorkeur aan het gebruik van je eigen productgegevens om de best mogelijke kopers voor je merk en producten te vinden.
Dus als je wilt verkopen op Pinterest met de advertenties, moet je de volgende stappen nemen:
- Maak een Pinterest Bedrijfsaccount aan
- Verifieer je website op Pinterest
- Een gegevensbron toevoegen
- De spelden maken
Op deze manier hebben winkeliers een nieuw kanaal om hun producten op een heel eenvoudige manier te promoten. Pinterest controleert de catalogi voortdurend, houdt ze actueel en kan tot 20 miljoen producten verwerken.
Kosten van de advertenties op Pinterest
Zijn de advertenties handig op Pinterest? Dat hangt ervan af.
Je moet testen om te begrijpen hoe Pinterest Ads werken. En de targetingmogelijkheden zijn anders dan bij Facebook Ads.
De kosten van advertenties zijn echter nog steeds laag in vergelijking met andere platforms (zoals Facebook) en soms biedt Pinterest een gratis starttegoed van 100 dollar.
Daarom kun je na een eerste testperiode zeer gekwalificeerd verkeer krijgen met een hoog conversiepercentage. Je moet niet vergeten dat de gegevensbron direct van je website komt, dus de targeting zal heel specifiek zijn.
Bovendien vindt het publiek de Pinterest Ads niet vervelend (omdat ze discreet laten zien dat het advertenties zijn). En de meeste gebruikers zijn vrouwen met een hoge koopneiging.
Waarom is Pinterest advertentietargeting belangrijk?
Ten eerste is Pinterest een soort uniek platform.
Sociale netwerken zijn meestal niet zo inspirerend over producten als Pinterest. Mensen denken misschien dat het gewoon een plek is om pins en ideeën te verzamelen, maar het leidt ook tot aankopen vanwege de echtheid.
Bovendien is het publiek vrouwelijk, wat Pinterest speciaal maakt voor een bepaalde niche.
Pinterest helpt je ook om het juiste publiek te vinden met behulp van je eigen gegevensbron in plaats van met behulp van interesses, waardoor je meer kans hebt om te converteren.
Waarom is verkopen op Pinterest met Koongo voordelig?
Dit is het moment waarop Koongo je kan helpen met het verkopen van producten op de Pinterest marktplaats.
Koongo gebruikt een eenvoudige CSV product feed om verbonden te zijn met je Pinterest shopping.
Op deze manier kan Koongo producten uit je winkel uploaden naar je Pinterest catalogus en de voorraadinformatie regelmatig bijwerken. Op deze manier loop je niet het risico dat je zonder voorraad komt te zitten en wordt de informatie altijd bijgewerkt met een onverslaanbare updatefrequentie.
Zoals je misschien weet, biedt Koongo volledige ondersteuning voor meer dan 500 marktplaatsen en verkoopkanalen wereldwijd, waaronder Pinterest. Je zult er geen spijt van krijgen dat je Koongo een kans hebt gegeven. Het ondersteunt elk bestaand platform, van Shopify, Magento, Prestashop, CCV Shop tot elk platform van derden. Je hoeft je alleen maar aan te melden om te zien hoe Koongo je verkoop kan stimuleren. Er is geen risico aan verbonden, 30 dagen gratis proefperiode is beschikbaar.
Voor meer informatie kun je de Pinterest integratiehandleiding raadplegen of contact met ons opnemen via support@koongo.com. We helpen je graag met je Pinterest integratie.
Continue reading →