Menu

Blog

Hoe verkopen op Google Shopping

Een van de oudste, bekendste en meest gebruikte tools om advertenties te laten lopen en online zaken te doen is Google Shopping, dat werd opgericht in 2002. Het is belangrijk om op Google Shopping te verkopen omdat het veel winkels en merken wereldwijd heeft geholpen om te groeien en hun winst te vergroten.

Dit is gebeurd omdat Google Shopping gemiddeld %-1000% Return On Ad Spend (ROAS) kan genereren. Daarom zou het zeer winstgevend en succesvol voor je zijn om op Google Shopping te verkopen, omdat het een van de belangrijkste wapens is in de digitale markt voor e-commerce.

Google Shopping is een manier om je producten met hun afbeeldingen op de zoekresultatenpagina van Google te zetten als productadvertenties. Daarom helpt het de gebruikers bij het zoeken, vinden en identificeren van specifieke producten op shoppingwebsites. En het vergelijkt ook de prijzen tussen verschillende verkopers.
Een koper kan dus gewoon naar Google gaan en naar een product zoeken. Google toont de Shopping resultaten bovenaan de pagina. Het is ook mogelijk om naar de Google Shopping-pagina te gaan en naar specifieke producten te zoeken.

Wat zijn de voordelen van Shopping-advertenties?

Als je iets online zoekt, zul je waarschijnlijk Google gebruiken in plaats van een andere zoekmachine, omdat Google wereldwijd 4 miljard gebruikers heeft.
Met zo’n enorm publiek is Google geoptimaliseerd om zeer nauwkeurige resultaten te produceren. Dit geldt ook voor Google Shopping, zolang de advertenties correct zijn gemaakt. Het krachtige van Google Shopping is dat de advertenties bovenaan de organische resultaten verschijnen en op deze manier kan het publiek jouw producten zien tussen de grotere concurrentie, zelfs als je een klein merk bent.

Andere voordelen om te verkopen via Google Shopping zijn:

  • Zeer breed bereik voor goed zicht.
  • Beter en meer gekwalificeerd verkeer
  • Eenvoudig in te stellen en te beheren.
  • Informatief en visueel aantrekkelijk.
  • Efficiënte rapportagetools.
  • Hoge Return On Investment (ROI).
  • Mobiel-vriendelijk.

Dingen die je moet doen om een Google Shopping-account in te stellen:

  • Ten eerste moet je een Google Ads account hebben
  • Vervolgens maak je een Google Merchant account aan en koppel je deze aan Google Ads.
  • Tot slot stel je de productfeed voor Google in

Op dit punt haalt Google de informatie op die je hebt verstrekt en verschijnen ze voor je publiek

Dingen om rekening mee te houden als je Google Shopping gebruikt:

Je Google Shopping-advertenties kunnen in de volgende gebieden van Google verschijnen:

  1. Google Zoeken zelf
  2. Tabblad Winkelen op Google Zoeken
  3. Google-zoekpartnerwebsites
  4. Google Display Netwerk (inclusief YouTube, Gmail en Google Discover)

Daarom is het heel belangrijk om het volgende in gedachten te houden:

  • Beschrijvende inhoud, benadruk merknaam, trefwoorden, productkenmerken.
  • Afbeeldingen van hoge kwaliteit, Google Shopping is erg visueel ingesteld en daarom spelen de afbeeldingen een belangrijke rol.
  • Slimme winkelcampagnes, machine learning helpen je tijd en geld te besparen.
  • Shoppable Advertenties op Google afbeeldingen, je advertenties verschijnen in de resultaten van Google afbeeldingen.

Wat kan ik verkopen op Google Shopping?

Je kunt vrijwel alles verkopen op Google Shopping, maar sommige items zijn natuurlijk verboden, zoals:

  • Namaakgoederen.
  • Gevaarlijke goederen.
  • Producten die kunnen leiden tot oneerlijk gedrag.

Advertenties weergeven op Google Shopping

De catalogus met je producten op Google Shopping is gratis, maar je moet betalen voor de advertenties die je plaatst.
De advertenties op Google worden onderdeel van een veiling- en biedsysteem. Als je dus een advertentie maakt op Google Shopping, zijn ze onderhevig aan een Cost Per Click (CPC) die je betaalt als een kijker op je advertentie klikt.

Kosten van de advertenties op Google Shopping

Wanneer je je Google Shopping-campagnes opzet, kun je het budget bepalen dat je wilt toekennen en het maximale bod dat je bereid bent te betalen.
Een branche kan erg concurrerend zijn, maar je zult niet meer uitgeven dan wat je eerder hebt ingesteld voor je Google Shopping-campagnes.
Zoals we hierboven al zeiden, betaal je echter afhankelijk van de kosten per klik, die kunnen veranderen omdat je advertenties onderhevig zijn aan een veiling. De gemiddelde CPC op Google Shopping ligt meestal rond de één dollar. Het kan echter variëren van 0,50 dollar tot een paar dollar, afhankelijk van de concurrentie in jouw branche.

Hoe geld besparen op Google Shopping

Als je Google Shopping advertenties op de juiste manier zijn opgesteld, heb je niet veel klikken nodig om de interesse van je publiek om te zetten in verkopen. Op deze manier kun je ruim onder je CPC-doelstelling verkopen.
Het is waar dat Google een hoge CPC kan hebben in vergelijking met andere platforms, maar de ROI kan ook erg hoog zijn in vergelijking met andere kanalen.

Andere nuttige informatie

Tegenwoordig is het heel moeilijk om online een bedrijf te vinden dat Google niet gebruikt om zijn producten te promoten. De hoeveelheid verkeer en ROI die dat kan genereren is erg belangrijk.
Meestal is Google het kanaal dat de grootste hoeveelheid verkeer, conversies en inkomsten voor je bedrijf genereert.
Als je goederen verkoopt, is het noodzakelijk om Google Shopping te gebruiken, omdat het je in staat stelt om bovenaan het onderzoek te verschijnen, waardoor vertrouwen en belang aan je producten en merk worden toegekend.

Google Shopping neemt zijn advertentiebeleid echter zeer serieus en daarom moet je je er strikt aan houden.
Sommige praktijken, zoals de volgende, zijn verboden:

  • Misbruik van het advertentienetwerk
  • Onverantwoorde verzameling en gebruik van gegevens
  • Onjuiste voorstelling
  • Schending van het auteursrecht
  • Gokpromotie
  • Schending handelsmerk

Waarom is verkopen op Google Shopping met Koongo voordelig?

Dit is het moment waarop Koongo je kan helpen met het verkopen van producten op de Google Shopping marktplaats.
Koongo gebruikt een eenvoudige CSV productfeed om verbinding te maken met je Google Shopping account.
Op deze manier kan Koongo producten uit je winkel uploaden naar je Google Shopping catalogus en de voorraadinformatie regelmatig bijwerken. Op deze manier loop je dus niet het risico dat je producten niet op voorraad zijn en wordt de informatie altijd bijgewerkt met een ongeëvenaarde updatefrequentie.

Zoals je misschien weet, biedt Koongo volledige ondersteuning voor meer dan 500 marktplaatsen en verkoopkanalen wereldwijd, waaronder Google Shopping, dus je zult er geen spijt van krijgen als je Koongo een kans geeft. Het biedt volledige ondersteuning voor elk bestaand platform, van Shopify, Magento, Prestashop, CCV Shop tot elk platform van derden. Je hoeft je alleen maar aan te melden om te zien hoe Koongo je verkoop kan stimuleren. Er is geen risico aan verbonden, er is een gratis proefperiode van 30 dagen beschikbaar.

Voor meer informatie kun je de handleiding voor Google Shopping-integratie of Google Feed Optimization: 10 beste tips voor 2024 of neem contact met ons op via support@koongo.com. We helpen je graag met je Google Shopping integratie.

Continue reading →

Begin vandaag nog met verkopen met Koongo

of contact met ons opnemen voor meer informatie