Probeer je je verkoop te stimuleren? Heb je geprobeerd te verkopen op Bol.com? Bol.com is de toonaangevende webwinkel in Nederland voor boeken, speelgoed, elektronica en vele andere productcategorieën. Volgens onderzoek uit 2015 is het het sterkste retailmerk met de hoogste verwachte groei in Nederland.
Het begon als een online boekwinkel in 1999. En het is momenteel de grootste marktplaats voor een breed scala aan producten in Nederland en België. Het is volledig geïntegreerd met Koongo en het is een uitstekend verkoopkanaal voor verkopers die zich op deze markten richten. We leggen uit hoe je kunt verkopen op Bol.com, zodat je alle relevante informatie krijgt om succesvol te gaan verkopen op de toonaangevende Nederlandse marktplaats online.
Wat is Bol.com? Waar is het voor? Het is de afgelopen 20 jaar geleidelijk gegroeid en is op dit moment de leidende en grootste online marktplaats in Nederland en België met meer verkopen dan Amazon in de Benelux. De enorme en eersteklas catalogus met +16 miljoen producten, de uitstekende klantenservice en interessante speciale voorwaarden zoals Gratis en Snelle levering (volgende dag) voor de meeste van hun producten (98% op tijd geleverd) hebben Bol.com tot de beste keuze gemaakt voor veel Nederlandse en Belgische klanten.
Verkopen op Bol.com Marktplaats: Voordelen
De interface en het ontwerp van Bol.com zijn intuïtief en strak en bieden een enorme catalogus (+16m) die erg gewaardeerd wordt door de Bol.com klanten. Voor verkopers en handelaren biedt Bol interessante functies om verschillende marketingcampagnes te lanceren. Door het gebruik van de Bol.com repricing engine kun je eenvoudig dagelijkse aanbiedingen of speciale kortingen instellen. Het belangrijkste voordeel van verkopen op Bol marktplaats is echter een groot aantal betrouwbare klanten. Ongeveer 15 miljoen per maand hebben ze in al die jaren weten te behouden in Nederland, België en Luxemburg. Het is belangrijk om op te merken dat:
- Verkopers betalen naarmate ze verkopen zonder vaste kosten: Verkopers hebben gratis toegang tot de Bol marktplaats en haar bronnen. Verkopers betalen alleen een commissie en een vast bedrag wanneer een product wordt verkocht. Het is eenvoudig, je hoeft niets te betalen als er geen verkoop binnenkomt.
- Verkopers hebben toegang tot een groot aantal trouwe klanten die zich voornamelijk in Nederland en België bevinden. En het is een fantastische manier om je e-commerce bedrijf uit te breiden, vooral op die markten.
- Verkopers krijgen toegang tot de Bol producttargeting, statistieken en klantinformatie om potentiëlen beter te identificeren. Pas de prijs van het product aan om beter te kunnen concurreren of om de verkoop te verhogen met behulp van marketingcampagnes, dagaanbiedingen of speciale kortingen.
- Verkopers kunnen ook gebruik maken van het distributienetwerk van Bol.com in Nederland om te helpen met de fulfillment, opslag en verzendopties.
Dingen waar je rekening mee moet houden als je verkoopt op Bol.com
Als je wilt beginnen met verkopen op Bol.com, is het belangrijk om hun beperkingen en vereisten door te nemen voordat je een bedrijfsaccount aanmaakt en producten gaat verkopen via Bol.com. De belangrijkste vereiste is om je bedrijf in Nederland of België te registreren en je in te laten schrijven bij de Kamer van Koophandel. Duitse, Franse, Spaanse of Italiaanse bedrijven kunnen bijvoorbeeld geen producten verkopen via Bol.com, tenzij ze zich registreren in Nederland of België. Aanvullende kleine vereisten zijn onder andere verplichte geldige EAN-codes, beperkte productcategorieën en beschikbare verzendopties, waaraan eenvoudig moet kunnen worden voldaan.
Wat kan ik verkopen op Bol.com marktplaats?
Als je eenmaal je producten op Bol.com mag verkopen, zul je blij zijn om te weten dat Bol.com meer dan 15 miljoen actieve gebruikers heeft. Ze zijn op zoek naar bijna alles, waaronder elektronica, mobiele telefoons, tablets, laptops, luidsprekers, boeken, speelgoed, games, mode, sieraden, kleding, babyaccessoires, gezondheidsproducten, tassen en reisartikelen. Met zo’n groot gebruikersbestand biedt Bol.com een groot potentieel om de omzet van je winkel te laten groeien met een minimaal risico. Bovendien rekent Bol.com geen vaste kosten voor verkopers, maar een commissie op basis van je productcategorie (van 5% tot 17%) en een klein vast bedrag (van € 1 tot € 3) per verkochte eenheid.
Er zijn een aantal best practices om te verkopen op Bol.com die je verkoop zeker zullen verhogen en je impressiepercentages zullen verhogen:
- Probeer betaalbare Snelle en Gratis Bol.com verzendopties aan te bieden aan je klanten
- Probeer de productprijzen zo laag mogelijk te zetten dankzij de prijsherzieningsmotor van Bol.com
- Probeer uitgebreid te werken aan je promoties met kwaliteitsafbeeldingen, selectie van producten, trefwoorden, titels en nauwkeurige beschrijvingen.
- Probeer een soepele en oplossingsgerichte houding aan te nemen ten opzichte van je klanten. Zo snel mogelijk duidelijke oplossingen bieden voor mogelijke problemen
Waarom is verkopen op Bol.com met Koongo voordelig?
Koongo is volledig geïntegreerd met Bol.com marktplaats. En het heeft onlangs een API-oplossing geïmplementeerd om elk winkelplatform met Bol.com te integreren. Vanaf nu synchroniseert de API je productprijzen, voorraadniveaus en nieuwe producten in realtime. Het is mogelijk om al je bestellingen automatisch te laten repliceren in je winkel en ook in Koongo. Koongo biedt nu een Order Synchronisatie functie tussen Bol.com en Koongo voor Shopify, Magento en CCV Shop platforms. Je kunt alle bestellingen vanuit één beheerpunt afhandelen (verzending, tracering, retouren, facturen) zonder dat je Bol.com hoeft te openen om binnenkomende bestellingen af te handelen.
Bovendien houdt Koongo je gegevens altijd up-to-date met een ongeëvenaarde updatefrequentie voor zowel producten als bestellingen. Alle wijzigingen in je winkel worden automatisch bijgewerkt. Je hebt de kans om je aanbiedingen, product- en verzendkosten eerder aan te passen dan andere verkopers om altijd de best mogelijke deal aan te bieden.
Daarnaast biedt verkopen op Bol.com met Koongo nog veel meer geavanceerde functies, zoals:
- Geavanceerde filterfuncties: Je kunt bijna alles filteren om alleen te exporteren wat je nodig hebt. Van productkenmerken tot specifieke trefwoorden.
- Categorie mapping functies: Je kunt je bestaande categorieën koppelen aan de categorieën die door Bol.com marktplaats worden geleverd.
- Bovendien zijn de transformatiefuncties uitgebreid: je kunt al je catalogus attribuutinformatie en gegevens bewerken en transformeren dankzij de ingebouwde transformatietools van Koongo. Bovendien zullen de valutaconversie en wisselkoersen tool, de uitgebreide conditionele tools, de geavanceerde attribuuteditie en het gebruik van reguliere expressies om automatisch een productprijsverhoging of attribuuteditie uit te voeren zeker de kwaliteit van je datafeed verbeteren.
- Met de API-verbinding kun je al je catalogusgegevens bijwerken, productprijzen aanpassen en bestellingen automatisch en moeiteloos beheren vanuit je Store- of Koongo-platforms.
Zoals je misschien weet, biedt Koongo volledige ondersteuning voor meer dan 500+ marktplaatsen en verkoopkanalen wereldwijd, waaronder Bol.com. Je zult er geen spijt van krijgen dat je Koongo een kans hebt gegeven. Het ondersteunt elk bestaand platform, van Shopify, Magento, Prestashop, CCV Shop, Lightspeed, WooCommerce tot elk platform op maat. Meld je gewoon aan voor de proefversie om te zien hoe Koongo je verkoop kan stimuleren. Er is geen risico, je krijgt 30 dagen gratis proefperiode.
Voor meer informatie kun je de integratiehandleiding van Bol raadplegen of contact met ons opnemen via support@koongo.com. We helpen je graag met de Bol.com integratie.
Continue reading →