Zalando werd in 2008 in Berlijn opgericht als online schoenenwinkel. In 2010 was het uitgegroeid tot marktleider in online schoenen en voegde het allerlei soorten mode toe aan zijn platform. Vandaag de dag is Zalando een toonaangevend Europees online platform voor mode en lifestyle. Het levert aan klanten in 23 landen. In hun modewinkel vind je een ruim assortiment van meer dan 5.800 merken. Zalando meldt meer dan 7,4B bezoeken en meer dan 48 miljoen actieve klanten in 2021.
In dit artikel leggen we alles uit wat je moet weten voordat je begint met verkopen via het Zalando – Partnerprogramma.
Wat zijn jouw Zalando partnerschapsopties?
Zalando heeft drie programma’s die het aanbiedt:
- Zalando Connected Retail – Fysieke winkel verbonden met het Zalando platform om direct aan consumenten te verkopen. Dit wordt alleen gebruikt voor verkoop in het land van herkomst van de winkel.
- Zalando Partnerprogramma – Partners aangesloten op het Zalando platform om direct aan consumenten te verkopen.
- Groothandel – Zalando koopt in bij leveranciers, slaat op in magazijnen en verkoopt aan klanten.
De Koongo integratie is beschikbaar voor Zalando Connected Retail en het Zalando Partnerprogramma.
Wat is het partnerprogramma?
Het partnerprogramma geeft je volledige controle over het runnen van je bedrijf op Zalando. Via het speciale partnerportaal, zDirect, behouden partners de controle over het assortiment, de prijzen en de merkvertegenwoordiging om hun bedrijf te laten groeien en de verkoop op Zalando te maximaliseren. zDirect stelt partners in staat om hun voorraad te integreren met Zalando’s platform en soepel nieuwe artikelen in te voeren, terwijl ze de nodige gegevens krijgen om inzicht te krijgen in hun prestaties. Partners kunnen zien hoe klanten met hun producten omgaan en hoe producten verkopen in verschillende markten en categorieën, zodat ze potentiële verbeterpunten kunnen identificeren. Het resulterende brede assortiment en de hoge productbeschikbaarheid prikkelen en vergroten Zalando’s klantenbestand. Daarnaast kan Zalando partners ook helpen met marketing en fulfillment, via Zalando Marketing Services en Zalando Fulfillment Solutions.
Wat zijn de voordelen voor merken en retailers?
- De eenvoudigste manier om een winstgevend e-commercebedrijf op te bouwen en direct toegang te krijgen tot ongeveer 49 miljoen klanten in 25 markten in Europa
- Bouw klantenloyaliteit op via een speciale Zalando onsite pagina voor jouw merk
- Gebruik je eigen logistiek of bespaar op verzendkosten met Zalando Fulfillment Solutions
- Bepaal je eigen prijzen
- Toegang tot al je analyses, bedrijfsinzichten, peer benchmarks en platformtools op zDirect – Zalando’s partnerprogramma portal
- Zalando Partner Consultants zijn er om je te helpen de best mogelijke klantervaring te leveren. Van begeleiding bij het sturen van het assortiment tot marktexpansie – ze hebben het voor je geregeld
- Maak gebruik van toonaangevende creatieve en media-oplossingen en de baanbrekende inzichten van Zalando Marketing Services om de verkoopprestaties en merkimpact te vergroten en nieuwe klanten te winnen in alle Zalando-markten.
Wat heb ik nodig om deel te nemen aan het partnerprogramma?
Via het partnerprogramma kun je je voorraad direct in het Zalando platform inpassen. Als partner houd je controle over je productaanbod en prijzen. Zalando zorgt voor de betalingsverwerking en klantenservice. Je kunt ook gebruik maken van aanvullende diensten, zoals Zalando Fulfillment Services en verschillende marketingopties.
Hoe werkt de integratie van jouw producten op het Zalando platform precies?
De informatie van elk partneritem moet worden geüpload naar de online Zalando catalogus om de informatiestroom van inventaris en bestellingen tussen Zalando klanten en partners mogelijk te maken. Je kunt kiezen uit 2 integratiemethoden:
1. Maak een directe API integratie: Maak een directe verbinding tussen jouw inventaris en Zalando’s API.
2. Gebruik een integrator: je kunt een externe integrator zoals Koongo gebruiken die al een verbinding heeft met het Zalando platform. De integrator biedt je een interface waarmee je je inventaris en bestellingen kunt beheren. Voor meer informatie kun je de Handleiding voor Zalando integratie.
Wat zijn de verkoopkosten op Zalando Marktplaats?
De verkoopkosten op Zalando zijn onderverdeeld in 2 categorieën:
- Verkoopcommissie
- Vaste maandelijkse kosten
De verkoopcommissie op Zalando is gebaseerd op het type en de prijs van het product dat wordt verkocht. Het varieert meestal ergens tussen 5% en 25%.
De maandelijkse kosten voor het verkopen bij Zalando zijn vrij laag.
Wat zijn de minimale vereisten om te verkopen op de Zalando Marktplaats?
Verkopers die willen beginnen met verkopen op de Zalando marktplaats moeten aan de volgende eisen voldoen:
- Moet een online winkel hebben.
- Je moet je bedrijf laten registreren.
- Moet digitale producten hebben in ten minste een van de volgende categorieën (kleding, schoenen, sportkleding en uitrusting of accessoires).
- Must biedt gratis bezorging en gratis retourneren met een retourbeleid van 100 dagen.
Geniet van de automatische bestelsynchronisatie van Koongo
Koongo heeft de Zalando bestelsynchronisatieverbinding geïmplementeerd. Hierdoor kun je Zalando bestellingen automatisch importeren in je winkel binnen enkele minuten nadat de Zalando bestelling is aangemaakt. Je kunt Zalando bestellingen verwerken net als je gewone bestellingen. Je kunt ze importeren in je informatiesysteem of naar je logistieke partners sturen. Het automatische orderbeheer van Koongo vermindert je werkdruk en bespaart je tijd.
Raadpleeg voor meer informatie de handleiding Bestelsynchronisatie van het Zalando Partnerprogramma.
Wil je meedoen?
Als je geïnteresseerd bent om met je winkel deel te nemen aan het Zalando platform via het partnerprogramma, meld je dan aan voor het Zalando Partnerprogramma.
Je kunt ook contact opnemen met de klantenservice van Koongo. We helpen je graag met de Zalando integratie.
Continue reading →