Graag delen we een gastblog van onze partner CCV Shop over de e-commerce trends en ontwikkelingen. CCV Shop is een alles-in-één webshopoplossing uit Nederland. CCV Shop is jouw platform om je webwinkel of online bedrijf te hosten.
7 E-commerce trends en ontwikkelingen
E-commerce speelt een belangrijke rol in onze economie. Het aantal online winkels neemt elk jaar toe en online zichtbaarheid is nu cruciaal voor bijna elke organisatie. Bijna iedereen heeft wel eens producten online besteld. Hoewel e-commerce een belangrijke bedrijfstak is, zijn er nog steeds verschillende ontwikkelingen gaande in deze bedrijfstak. In deze blog nemen we deze nieuwe trends onder de loep en vertellen we je hoe jij er je voordeel mee kunt doen in jouw webwinkel of online bedrijf.
1. Groene verzendmethode
Met de groei van e-commerce is ook het aantal zendingen toegenomen. Het aantal brievenbuspakjes in Nederland steeg in 2021 met 37,7% (ongeveer 57 miljoen pakjes). Dit heeft een grote invloed op ons afval. Momenteel bestaat ongeveer 20% van ons afval uit verzendverpakkingen. De helft van de consumenten is zich bewust van deze situatie en vindt het belangrijk dat bedrijven actie ondernemen op het gebied van duurzaamheid. De Europese Unie heeft als doel gesteld dat in 2025 minstens 50% van de verpakkingen duurzaam moet zijn. Wet- en regelgeving maken het ook steeds belangrijker voor organisaties om groenere verzendstrategieën toe te passen in hun activiteiten. Wat zijn de opties hiervoor?
2. Duurzamere verpakking
Een optie om je zendingen een stuk milieuvriendelijker te maken is om de huidige verpakking van je producten te vervangen door duurzamere materialen. Kies bijvoorbeeld voor papieren verpakkingen en kartonnen dozen in plaats van plastic. Karton is een milieuvriendelijke optie omdat 84% van het karton wordt gerecycled. Ook bestaat het grootste deel van het karton (85%) uit afvalkarton. Vouwkarton, dat ideaal is voor brievenbuspakjes en verzenddozen, wordt door Smithers Pira beschouwd als het meest duurzame verpakkingsmateriaal.
3. Lever met een duurzaam vervoermiddel
Heb je niet de mogelijkheid om je verpakking te vervangen door een duurzamer materiaal of verkoop je alleen diensten? Dan is het nog steeds mogelijk om “groener” te verschepen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor transportdiensten die rijden op duurzame brandstoffen en gebruikmaken van ophaalpunten en tijdvensters voor consumenten, zodat de levering vaak in één keer gebeurt.
Behandel je je eigen leveringen? Kies dan voor elektrische (gedeeltelijke) mobiliteit of bezorg op de fiets. Er zou ook een mogelijkheid kunnen zijn om met (lokale) ophaalpunten te werken. Zo hoef je minder te bezorgen en kunnen klanten hun pakketten vaak op loopafstand ophalen.
4. Flexibele betaling
Op dit moment zijn er talloze opties om je gekochte producten te betalen. Het bedrag kan bijvoorbeeld direct van je rekening worden afgeschreven of je kunt het bedrag achteraf (in termijnen) laten overmaken. Ook al lijkt het misschien dat betalingen niet makkelijker kunnen worden, er zijn nog steeds trends die je kunt toepassen op je webwinkel of online bedrijf.
In de afgelopen jaren hebben mobiele betaaltoepassingen zoals Apple Pay, Android Pay en Google Pay hun intrede gedaan. Met deze tools betaal je niet alleen gemakkelijk in een winkel, maar kun je ook je smartphone gebruiken om binnen enkele seconden online aankopen te betalen. In 2019 ging nog 3% van alle betalingen contactloos via smartphone of smartwatch. In 2021 is dit percentage, mede door de komst van Apple Pay, gestegen tot wel 15% halverwege 2021! Daarmee is contactloos betalen via smartphone of smartwatch nu populairder dan traditioneel pinnen. Nu mobiele applicaties steeds meer een optie worden bij banken, zal het aantal mobiele betalingen, zowel fysiek als online, naar verwachting toenemen.
5. Sociale handel
De naam combineert twee termen waar we nu niet meer omheen kunnen: sociale media en e-commerce. Via social commerce is het mogelijk om je producten en diensten te verkopen op sociale mediaplatforms. In sommige gevallen heb je zelfs de mogelijkheid om het account op je sociale mediakanaal te koppelen aan je webwinkel of online bedrijf. In 2021 bedroeg de wereldwijde omzet via social commerce 89,4 miljard dollar. Verwacht wordt dat dit in 2027 meer dan 600 miljard dollar zal zijn. De groei van social commerce is voorlopig dus nog lang niet voorbij. Maar waarom is dat?
Ten eerste maakt deze manier van online winkelen het winkelen persoonlijker vergeleken met andere verkoopkanalen. Op basis van gebruikersgedrag worden advertenties weergegeven. Dit maakt de kans groter dat de klant tot een aankoop overgaat. Bovendien wordt de reis van de klant naar je webshop en product(en) korter. In plaats van dat de klant naar jou op zoek gaat, bereik je je klant eerder op een platform waar hij vaak aanwezig is. Ook kan de klant zijn bestelling al afronden via het sociale mediaplatform.
6. Loyale handel
Loyaliteit is een belangrijk thema binnen e-commerce. Naast het feit dat trouwe klanten meer producten van je webwinkel of online bedrijf kopen, versterkt het ook de relatie met de klant. Vaak zijn loyale klanten de beste verkopers van je product. Ze zijn zo enthousiast over je producten dat ze anderen erover vertellen. De klanten van je winkel worden je ambassadeurs!
1. Loyaliteitsprogramma’s
Een loyaliteitsprogramma is bedoeld om terugkerende klanten te belonen door middel van waardering. Hoe vaker een klant een aankoop doet, hoe hoger de waardering voor een extra korting of een cadeau. Deze waardering moet de klant aanmoedigen om (vaker) terug te komen.
2. E-mailmarketing
Op basis van klantgegevens die je hebt omdat mensen al een aankoop in je winkel hebben gedaan, zijn er veel mogelijkheden om de klantloyaliteit te verhogen. Op basis van verschillende (persoonlijke) e-mails, zoals verjaardagen, feestdagen, etc. is het mogelijk om extra contactmomenten met je klant te creëren. In deze e-mails kun je ook populaire producten of kortingen laten zien. Door upselling en cross-selling in deze e-mails kun je extra inkomsten genereren.
7. Abonnementsmodellen
Of je nu producten of diensten aanbiedt, verkoopt aan bedrijven of aan consumenten, via het abonnementenmodel kun je je klanten gemakkelijk behouden en relatief weinig doen om de loyaliteit te verbeteren.
Multiscope ontdekte dat 15% van de Nederlanders in 2021 een abonnement heeft op een fysiek product dat uit de winkel komt. Denk aan een abonnement op HelloFresh of Bloomon. Naar verwachting zal het abonnementsmodel in de toekomst ook zijn intrede doen in andere productgroepen. Vooral omdat 63% van alle bestaande abonnementsmodellen in 2020 of 2021 wordt afgesloten.
Er zijn verschillende trends gaande binnen e-commerce die je kunnen laten groeien! Enthousiast over deze ontwikkelingen? Kijk of een webshop bij je past en start met een gratis proefperiode van 21 dagen van CCV Shop. CCV Shop is jouw platform om je webshop of online bedrijf te hosten. Met standaardsjablonen, een Koongo-integratie en een eenvoudig te gebruiken contentmanagementsysteem kan CCV Shop de oplossing zijn voor jouw online succes. Meer informatie over onze gratis proefversie vind je op www.ccvshop.nl .
Continue reading →