Wil je verkopen op het Facebook-platform? Nou, zelfs als je je niet bezighoudt met sociale media, heb je Facebook waarschijnlijk nodig om je verkoop te stimuleren. Zuckerberg en zijn vrienden lanceerden Facebook in 2004 als platform voor een kleine universiteitsgemeenschap. Ze wisten niet dat Facebook zou uitgroeien tot het meest gebruikte Social Media platform ter wereld. Op dit moment heeft Facebook wereldwijd 2,80 miljard maandelijkse gebruikers. Het leeftijdsbereik op Facebook is heel divers en uitgebreid, je kunt zowel tieners als grootouders vinden die het Amerikaanse platform gebruiken.
Daarom geeft het je de mogelijkheid om je goederen aan veel en verschillende mensen te laten zien. In de loop der jaren heeft het ook Instagram en Whatsapp overgenomen, dus Facebook heeft een overheersende positie in de Social Media omgeving, want zoals we al zeiden kun je via Facebook advertenties draaien op Instagram. Facebook verdiende 84 miljard dollar aan advertenties in 2020, 21% meer dan in 2019 en 200 miljoen kleine bedrijven gebruiken Facebook om geld te genereren.
Wat zijn de voordelen van verkopen op Facebook?
- Het is gratis om lid te worden van Facebook en je betaalt geen lidmaatschap.
- Er is de mogelijkheid om 2,80 miljard mensen te bereiken om goederen te verkopen.
- Facebook kan ook worden gebruikt voor Instagram en Whatsapp.
- Bijna 60% van de gebruikers van sociale media komt van Facebook.
- 98% van de gebruikers maakt gebruik van de app.
- 78% van de Amerikaanse gebruikers ontdekte producten via Facebook.
- Gepersonaliseerde klantervaring.
Dingen die je nodig hebt voordat je begint met het inschrijvingsproces:
- Zorg voor gedetailleerde productinformatie, afmetingen, gewicht en SKU-nummers voor de producten die je op het Facebook-platform wilt verkopen.
- De beschrijving van het item moet overeenkomen met de afbeelding.
- Voor-en-na foto’s zijn verboden.
- Bestellingen moeten binnen 3 dagen worden verzonden en binnen 7 dagen worden ontvangen.
Dingen waar je rekening mee moet houden als je verkoopt op het Facebook-platform:
Er zijn drie verschillende manieren om te verkopen op Facebook:
- Marktplaats – Het is geen plek waar je direct goederen kunt kopen en verkopen. Je kunt de producten bekijken en contact opnemen met de verkoper om de betaling te doen.
- Winkels – Dit is alleen een mogelijkheid voor de VS. Je kunt een winkel maken om direct vanuit je Facebook-winkel te verkopen. En je Call To Action (CTA) knop kan worden gekoppeld aan je e-commerce website. Het kan ook worden gekoppeld aan je Amazon winkel of Shopify winkel.
- Groepen – Je kunt je goederen verkopen, maar het is niet je winkel.
Elke aanbieding moet apart worden beheerd, dus het zal je wat tijd kosten.
Maar als een groep de optie Kopen en verkopen heeft, kun je beginnen met je aanbiedingen.
Wat kan ik verkopen op Facebook?
Facebook gebruikt een systeem van categorieën waarmee je verschillende soorten items kunt verkopen. Omdat Facebook en Instagram deel uitmaken van dezelfde groep en dezelfde regels volgen, zijn de producten die je op Facebook kunt verkopen de producten die we in de Instagram blogpost hebben genoemd. Je kunt dus fysieke goederen verkopen op Facebook, maar je moet wel de voorwaarden lezen omdat sommige producten zijn uitgesloten.
Advertenties weergeven op het Facebook-platform
Facebook biedt ook de mogelijkheid om advertenties op verschillende plaatsen op het platform te laten draaien.
Het is mogelijk om zowel afbeeldingen als video’s te gebruiken en je kunt het algoritme van Facebook de advertenties automatisch laten uitvoeren.
Op deze manier heb je meer kans om de laagst beschikbare kosten te betalen.
De advertenties op Facebook werken dus op een veilingsysteem.
Als je ziet hoeveel mensen Facebook gebruiken, is dit een heel goede manier om je artikelen op het Social Media platform te promoten.
Mensen zullen over je producten gaan praten en je berichten op Facebook delen.
Kosten van de advertenties op Facebook
De kosten van advertenties op Facebook kunnen schommelen, afhankelijk van het seizoen. Sommige markten zijn nu eenmaal gunstiger dan andere. Het vierde kwartaal is meestal duurder, waarschijnlijk omdat er veel concurrentie is tussen verkopers tijdens Black Friday. De CPC ligt normaal gesproken tussen 0,50$ en 2$, maar in de financiële en verzekeringssector kunnen de kosten hoger zijn.
Hoe geld besparen op Facebook Ads
Zoals we al zeiden, werken de advertenties op Facebook als een veiling, dus hoe beter je je advertenties maakt, hoe meer kans je hebt om de juiste mensen te bereiken die jouw goederen willen kopen.
Je moet zorgvuldig kijken naar je doelgroep, doelstelling, concurrentie en plaatsingen.
Verschillende plaatsingen kunnen meer of minder dure kosten hebben.
De Facebook learning machine zal je helpen om de kosten te minimaliseren omdat het de meest geschikte plekken voor je advertenties zal kiezen.
Je kunt je bod ook begrenzen als je zeker wilt weten dat je niet meer dan een bepaald bedrag aan je Facebook-advertenties uitgeeft.
Het is belangrijk om splittests uit te voeren om de best presterende advertenties te herkennen.
Op deze manier kun je je advertenties verbeteren en ondertussen de kosten van de advertenties verlagen.
Andere nuttige informatie over het Facebook-platform
- Als je de advertenties op Facebook voorbereidt, dan kan het voordelig zijn om ze ook op Instagram te gebruiken.
- Als je wilt verkopen op Facebook moet je een Facebook bedrijfspagina hebben.
- Genereer inhoud die boeiend kan zijn. Je wilt niet dat je klanten denken dat je alleen geeft om verkoop.
- Facebook Marketplace maakt het niet mogelijk om met alle e-commerce platforms te synchroniseren. Je kunt echter wel synchroniseren met sommige van onze partners zoals Bigcommerce en Shopify.
Waarom is verkopen op Facebook met Koongo voordelig?
Koongo kan je helpen als je je producten verkoopt op de Facebook marktplaats.
We zijn verbonden met je Facebook-winkel met behulp van een eenvoudige CSV-productfeed.
Op deze manier kan Koongo producten uit je winkel uploaden naar je Facebook catalogus en de voorraadinformatie regelmatig bijwerken.
Op deze manier loop je niet het risico dat je producten niet op voorraad zijn en wordt de informatie altijd bijgewerkt met een ongeëvenaarde updatefrequentie.
Zoals je misschien weet, biedt Koongo volledige ondersteuning voor meer dan 500 marktplaatsen en verkoopkanalen wereldwijd, waaronder Facebook. Je zult er geen spijt van krijgen dat je Koongo een kans hebt gegeven. Het ondersteunt elk bestaand platform, van Shopify, Magento, Prestashop, CCV Shop tot elk platform van derden. Je hoeft je alleen maar aan te melden om te zien hoe Koongo je verkoop kan stimuleren. Er is geen risico aan verbonden, 30 dagen gratis proefperiode is beschikbaar.
Voor meer informatie kun je de handleiding voor Facebook-integratie raadplegen of contact met ons opnemen via support@koongo.com. We helpen je graag met je Facebook-integratie.
Continue reading →