Met meer dan 2 miljoen online verkopers die op Amazon een miljard verschillende artikelen verkopen in de verschillende landen is Amazon een van de krachtigste, wereldwijd erkende online marktplaatsen ter wereld. Voordelen van Amazon zijn onder andere betalingsverwerking, fraudebescherming, een innovatief selfserviceplatform, grote hoeveelheden verkeer en eerstelijns klantenservice. Ontdek hoe je met Koongo kunt beginnen met verkopen op de wereldwijde marktplaatsen van Amazon en hoe je je concurrenten kunt verslaan.
Verkopen op Amazon met Koongo
Het is ongeveer een jaar geleden dat de integratie van Koongo voor het eerst werd aangekondigd. Sindsdien hebben we alle integratiemogelijkheden met Amazon uitgebreid en momenteel ondersteunt Koongo:
- Verkopen op Amazon
- Amazon Productadvertenties
Koongo werkt momenteel met Amazon marktplaatsen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Als je Magento-gebruiker bent, moet je de nieuwste feeds en taxonomieën downloaden. Als je Koongo als Service gebruikt (SEOshop, Biedmeer, Shopify, etc.) heb je de nieuwste feeds automatisch beschikbaar.
Succesverhaal van een SEOshop winkel in Nederland die Koongo gebruikt om te integreren met Amazon.
Tips voor succesvol verkopen op Amazon
- UPC, EAN, barcodes & ASIN’s – Het is absoluut essentieel dat je geldige UPC (soms EAN of barcodes genoemd) of ASIN (kort voor Amazon Standard Identification Number) hebt voor je artikelen voordat je kunt beginnen met verkopen op Amazon.
- Productnamen – Producten op marktplaatsen, zoals Amazon, worden tussen een zee van concurrenten geplaatst. Naast je prijs is je titel het eerste wat een klant ziet en het is een essentiële bron, niet alleen voor je zoektermen. Maar het is ook een belangrijke factor om ervoor te zorgen dat klanten op je aanbieding klikken en hopelijk afrekenen met je artikel in hun winkelwagentje. Probeer zoveel mogelijk informatie in je titel op te nemen. Inclusief merk, maat, kleur en alle andere relevante informatie waarvan je denkt dat het je zoektermen ten goede komt. Koongo heeft een ingebouwde functie Attribuut samenvoegen waarmee je deze vereiste kunt bereiken door attribuutwaarden samen te voegen met statische inhoud.
- Productbeschrijvingen – De sleutel tot een goede beschrijving op Amazon is een lengte van ongeveer 200 woorden. Amazon staat wat eenvoudige HTML toe in de beschrijvingsvelden. Dus als je er vertrouwen in hebt om dit te gebruiken, zorg er dan voor dat je koppen markeert en trefwoorden en zinnen benadrukt door ze vet te maken.
- Feature Bullet Points – Amazon staat meestal toe dat je maximaal vijf bullet points toevoegt aan je items (maar dit kan variëren afhankelijk van de categorie waarin het item staat). Zorg ervoor dat je opsommingstekens de belangrijkste kenmerken van je product benadrukken en belangrijke informatie samenvatten waar klanten naar op zoek zijn.
- Zoektermen – Net als bij de opsommingstekens staat Amazon verkopers ook toe om maximaal vijf extra zoektermen aan hun producten toe te voegen. Probeer zoektermen in je titel niet te herhalen, maar gebruik zoektermen die je artikel aanvullen.
- Afbeeldingen – Na je prijs en titel zijn afbeeldingen de beste bron voor een goede conversie in verkoop. Amazon heeft specifieke regels voor de afbeeldingen die worden geaccepteerd. Om hieraan te voldoen moeten afbeeldingen aan de volgende criteria voldoen: Afbeeldingen moeten aan één zijde minimaal 1280 pixels zijn. Je hoofdafbeelding moet een witte achtergrond hebben. En het hele product moet zichtbaar zijn en ongeveer 85% van de ruimte innemen. Afbeeldingen mogen geen watermerken, randen, URL’s, animaties, verkoperslogo’s of andere tekst bevatten.